Getallen

Cijfers herkennen, getallen in de juiste volgorde zetten, allemaal onderdelen die nodig zijn om goed te leren rekenen. Een mooi spel daarvoor is bijvoorbeeld Cijferballonnen. Hierbij moeten ballonnen in de juiste volgorde aan een hek worden vastgemaakt. Het begint makkelijk, maar als het lukt wordt het iedere keer een stapje moeilijker. Dit spel is al geschikt voor kinderen van vier jaar, maar loopt door tot in groep 4.

Optellen

Direct weten hoeveel 3 plus 4 is. Dat wordt automatiseren genoemd. Dat kan bij verschillende spellen worden geoefend in Eduthuis. Een echte uitdager is Blokkade. Bij dit spel moet een cijferpuzzel worden opgelost, waarbij horizontaal en verticaal alles moet kloppen. Het begint met sommen onder de tien, maar het spel loopt door tot een niveau waar zelfs volwassenen goed over moeten nadenken! Oefenen om snel te weten welke getallen samen tien zijn kan met het spel Verliefde harten. En wie goed is in dit ‘vriendjes van tien‘-spel weet vervolgens ook dat bijvoorbeeld 8 + 6 kan worden uitgerekend met de som 8 + 2 + 4!

Aftrekken

Net als bij optellen is ook bij aftrekken het automatiseren belangrijk. Om het aftrekken goed te oefenen is het fijn om dat op verschillende manieren in verschillende spellen te doen. Zo is er bijvoorbeeld het spel Straatje leggen. Er moeten 50 sommen goed worden gemaakt voor het straatje is gelegd en stukjes kaas zijn verdiend. Bij Huisje bouwen moeten iedere keer tien sommen goed worden gemaakt om weer een deel van het huis gebouwd te krijgen. Een compleet huis levert de meeste kaas op. In zowel Straatje leggen als Huisje bouwen kunnen naast het aftrekken, ook de onderdelen optellen, vermenigvuldigen en delen worden geoefend.

Vermenigvuldigen

De tafels oefenen. Dat kan bijvoorbeeld met het spel Rekenplaneten waarbij een keuze gemaakt moet worden welke tafel geoefend wordt. Meerdere manen met antwoorden zweven rond een planeet waar een keersom in staat. De maan met het juiste antwoord moet worden aangeklikt. Lukt het om 50 sommen binnen 5 minuten te maken, dan is er weer wat kaas verdiend. De tafels oefenen kan ook met spellen zoals Rekenrace en Huisje bouwen.

Delen

Wie kan vermenigvuldigen moet daarna ook leren delen. Kraak de kluis oefent bijvoorbeeld dit onderdeel. Door een aantal deelsommen juist te beantwoorden wordt een kluis geopend. Op deze manier moeten meerdere kluizen worden geopend. Bij dit spel is er altijd voldoende tijd om over de antwoorden na te denken, behalve de laatste deelsom. Die moet binnen 15 seconden goed beantwoord zijn. Deze tijdslimiet speelt bij Rekenrace het hele spel een rol.

Tijd

Hoe laat is het? Dat kan worden o.a. geoefend in de Klokkenwinkel. Bij dit spel worden digitale en analoge tijden gecombineerd: de digitale tijd moet bij de juiste -analoge- klok worden gehangen. Om de tijd af te kunnen lezen van een ‘gewone‘ klok is het spel Machineklok een mooie oefenspel. Na ieder goed antwoord draaien de tandwielen en wordt het licht feller.

Verhaalsommen

Het blijft lastig: sommen in de vorm van verhaaltjes. Toch is juist dat een onderdeel dat bij allerlei toetsen aan bod komt. Het spel Kralenketting speelt daar helemaal op in. Iedere keer wordt een verhaaltje aangeboden in beeld en geluid waarin een som zit die moet worden uitgerekend. Bij een foutief antwoord wordt een hint gegeven die kinderen een volgend keer helpt om het dan goed te doen. Lukt het spel heel goed, dan wordt een daarna op een hoger niveau verder gespeeld. Een moeilijkere variant van dit spel is Volle koffer. Hier wordt het verhaal wel verteld en staat de tekst ook in beeld, maar verder is er geen visuele ondersteuning.

Geld

Vier plaatjes met verschillende bedragen met munten, maar waar ligt 60 eurocent? Dit kan in Welke is het? worden geoefend. Een stuk moeilijker wordt het als je moet weten hoeveel geld je terugkrijgt als je iets hebt gekocht. Het spel Kassabon speelt daar op in. Het begint met bedragen onder de euro, maar de prijzen lopen op als het allemaal goed lukt!